SMA Wacht

Tysk avisos bygget i 1888 på A.G. Weser i Bremen. Wacht var på 1450 depl.ton og ca. 90 meter lang. Under en flådeøvelse den 4. september 1901, blev Wacht påsejlet af panserkrydseren SMS Sachsen, årsagen var Wachts ringe manøvreevne som før havde givet problemer. Søsterskibet “Jagd” blev efter ulykken taget ud af flåden og herefter brugt som pram til opmagasinering af ammunition.

Vraget står på 42 meters dybde med let slagside til styrbord, så bagbord skrue er hævet lidt op i vandet og foruden størrelsen (skruen er 3,3 meter i diameter) er faconen noget for sig, skruebladene er meget brede og bagud ender skruens center i en lang spids. Det er normalt ikke lang tid jeg bruger i denne ende af et vrag, men jeg har flere gange taget mig selv i at ligge her og fantasere, om hvordan den vil se ud hjemme på min græsplæne.

Efter mere end 100 år på Østersøens bund, er Wacht selvfølgelig mærket af tidens tand. Der har angiveligt også været foretaget skrotbjærgning i vraget, men at dømme efter mængden af messing der er tilbage, har de ikke taget opgaven alvorlig. Søgelænderet som har gået hele skibet rundt og som flere steder er intakt, er af massiv messing og der ligger flere af de store luftindtag i kobber på vraget. Hele agterdelen af vraget har været beboelse for de mange sømænd og officerer, der er flere steder tæret store huller så man kan kigge ind, men der er ikke plads nok til en dykker. Omkring midtskibs har der stået nogle bygninger over dæk, de er der ikke længere, men der er en nedgang og her kan man godt svømme ind, men den videre færd hæmmes af mudder og nedfaldet aptering. Nede i gangen står der dog et geværstativ og det er sjovt at se alle geværkolberne stå tilbage, mens alt jernet er tæret næsten helt væk.

Hvor kommandobroen har været, er der ikke andet end brystværnet omkring den tilbage. Ude på styrbord side ligger noget af broen sammen med den enorme skorsten, men der hvor der i sin tid har stået en bygning, er der i dag et hul. Hernede går der så en dør ind og man kan herfra svømme helt ud til spidsen af stævnen, hvor der er nogle store tærehuller man kan svømme igennem. Der er mange smukke detaljer på vraget og en af dem er ornamenteringen i stævnen, som slynger sig hen ad skibssiderne. Alle steder hvor der er gelænder, trapper eller andet, er dette udført med gesvejsninger og kugler i enderne. Når man ser gelænderne, lamperne, de ødelagte møbler og andre ting som ligger rundt omkring, vidner de om at vraget stammer fra en tid, hvor man var stolt af sit håndværk og omhyggelig med sit arbejde.