S.S. John Brinckman

Tysk dampskib på 186 brt. som blev bygget af stål i 1899 på H.C.Stülkensohn Hamburg, under navnet Gertrud. Skibet blev omdøbt til John Brinckman i 1904 og var nu ejet af Föhrtmann & Behne. Natten mellem den 14. og 15. oktober 1926, var John Brinckman på rejse fra Rostock til Libau med majs og rug, da den fik kraftig slagside i en storm ca. 18 sømil vest for Bornholm. Besætningen blev reddet over i den svenske damper Hispania og John Brinckman blev overladt i bølgernes vold.

John Brinckman står i dag på 47 meters dybde og er et flot lille vrag. Bunden er af blåler så der er meget lyst på trods af dybden, vraget står med lidt slagside til bagbord og maskinskylight, brobygning m.m. er rutsjet af og ligger nu ude på havbunden, på vragets bagbords side. Agterenden af skibet er meget beskadiget og man kan svømme ind i vraget bagfra, det første rum man kommer ind i – som er åbent mod dækket – må have været spisesalon eller lignende, da der lå en en masse porcelæn og glaskarafler, de første gange vi var på vraget. Foran dette rum er der i højre side et toilet, her kan man på væggen stadig se spejlet i en fin ramme. I venstre side er der meget garn og det er svært at komme til, uden at hænge fast.

Ude fra dækket i bagbords side, kan man komme ind i maskinrummet, her er flere flotte motiver for de fotointeresserede og herfra er der også – om end der er noget trangt, adgang til bestiklukaf og kahytter. Svømmer man helt op i skibets stævn, er der en lille luge hvor man med lidt snilde kan kante sig ned, her er ligeledes nogle fine fotomotiver, ting man ellers sjældent ser på så gamle vrag. Tovværk ligger fint kvejlet op, dunke med petroleum og bøtter med mønje, står stadig på hylderne.

Den svenske damper Hispania, som kom John Brinckman´s besætning til undsætning. S.S.Hispania endte selv sine dage som vrag ved den skotske kyst i 1954.