S.S. Jacoff Prosoroff

Tysk damper bygget i 1884 på Howaldtwerke i Kiel som nr. 102. Skibet var på 925 brt. og målene var 66,20 i længden og 8,76 i bredden. I februar måned1893, afsejlede Jacoff Prosoroff fra Oxelösund mod Rotterdam, med en last jernerts. Det var en meget kold vinter og isflager drev omkring overalt, efter en besværlig sejlads gennem ismasserne, sad skibet til sidst fast i pakisen nord for Møn.

Efter flere forsøg på selv at komme fri og efter forgæves at have anråbt andre skibe om hjælp, måtte besætningen magtesløse se til, imens isen skubbede rundt med dem. Efter at siddet fast i isen i nogle dage, konstateredes det at skibet var læk, efter isens pres mod skroget. Det kunne hurtigt blive en farlig situation, så imens nogle få besætningsmedlemmer forsøgte at holde skibet flydende, blev resten evakueret. Naturens kræfter vandt som så ofte før over mennesket og den 22. februar krængede skibet rundt, under klagesang fra isens massive pres imod skrogets jernplader. Det overisede og forladte skib forsvandt nu mellem isflagerne, men besætningen havde forinden nået at redde en del inventar.

Vraget er meget ødelagt, da der er bjærget metal i det. Stævnen er vredet til bagbord og styrbord side er faldet sammen, så den nu ligger ovenpå bagbord side. Midtskibs ligger en meget stor træmast og nogle bomme på langs, i midten af vraget og ude i bagbord side er pladerne faldet af, så spanterne er blottede på 3 – 4 meter af skrogets længde. Agterenden er også meget nedbrudt, men vraget er stadig sammenhængene, om end noget rodet. Der er tidligere fundet mange fine ting i vraget, men det er slut nu da alderen har passeret de magiske 100 år (fra forliset). Der er normal god sigt på vraget, 8 – 10 meter er ikke ualmindeligt og så kan man som regel hente sig en torsk, da der ofte er mange af dem. Dybden er 31 meter på bunden og 26 meter omkring broen, som er vragets højeste punkt.