S.S. Holmen VI

Holmen VI blev bygget som kulfyret bugserdamper i 1914, hos G. van Straaten & van der Brink i Haag, Holland, under navnet Atlas. Skibet var 23,80 meter lang, 4,83 meter bred og på 90 brt. Allerede i 1917 blev skibet solgt til Sverige, den nye ejer var Holmens Bruk i Norrköping og alle firmaets både hed Holmen og så et nummer angivet i romertal, i dette tilfælde VI. I løbet af årene, blev den lille slæber moderniseret flere gange, blandt andet blev kedlen i 1955 ombygget til oliefyring.

Den 21. marts 1967, var Holmen VI på vej fra Göteborg til en bjærgningsopgave, da skibet lidt nordvest for Kullen kom i vanskeligheder i hårdt vejr. De store bølger vaskede ind over det lille skib, så dækket konstant var under vand og efterhånden havde de taget så meget vand ind, at pumperne skulle køre hele tiden for at holde skibet flydende. Snart så det så håbløst ud, at besætningen på 3 mand valgte at forlade skibet i redningsflåden, for ikke at risikere at følge det synkende skib til havets bund.

Holmen VI er et lille vrag og historisk set er det jo ikke vanvittigt spændende, som begyndervrag er det imidlertid perfekt, da bunddybden kun er 27 meter og vraget er meget let at finde rundt på. Det er sådan en “lille-Tut”-type, med den karakteristiske høje korte “opstopperstævn” og med broen langt fremme. Broen er i dag desværre væk, sandsynligvis sprængt ned af hensyn til skibstrafikken og man kan se forvredne jernplader og andre ting ligge på begge sider af vraget ude på bunden, jernstyremaskinen hænger ned ad bagbord side i styrekæderne, men rattet er væk.

Man kan svømme ned i bygningen som broen i sin tid hvilede på, herfra er der en trappe med gelænder, som fører ned til kahytterne under dæk, her er noget trangt og jeg tvivler på at man kan komme derned – og op igen, på forsvarlig vis. Omme bag bygningen, kan man se det lange flade agterdæk med de karakteristiske bøjler og slæbekrog, her kan man også se ned i maskinrummet gennem skylightet, da lugerne er væk. Ligger man over maskintoppen og kigger ned bagud i vraget, kan man i styrbord side se manometre og betjeningsgreb til maskinen.

Hvis man er interesseret i fisk og hvirvelløse dyr, er det også et vrag man kan have stor glæde af at besøge, da her er et mylder af liv, især om sommeren.