S.S. Grete Hemsoth

Tysk damper som blev bygget hos Richardson Duck & Co., Stockton on Tees i England i 1889. Skibets første navn var S.S. Start og tonnagen var 2457 brt. Grete Hemsoth var lastet med jernmalm og på vej hjem til Tyskland, da det den 1. April 1915 påsejlede en mine i den russiske minespærring nr. 12, hvorefter skibet hurtigt sank. Samtlige 25 besætningsmedlemmer druknede, men de nærmere omstændigheder kendes ikke.

Vraget hviler på 47 meters dybde, på blød mudderbund og det er meget ødelagt. Forreste del af vraget er ret intakt, man kan svømme ned på shelterdækket og herfra er der kahytter i begge sider, hvor der nu er let adgang. Helt fremme i stævnen er jernpladerne gennemtæret, eller faldet af og man kan se ind i vraget i flere niveauer. Henne mod broen hvor malmlasten bliver synlig, mangler dækket helt og skibssiderne buler ud. Broen er helt væk, men man kan ane hvor den har været, for i midten står den store styremaskine, sunket gennem trædækket og med underste halvdel af rattet på. Rundt omkring mellem den sammenstyrtede aptering, ligger flere stykker af rattet og i styrbord side maskintelegrafen, som er af jern.

Nede på havbunden i styrbord side, ligger en redningsbåd i træ og en masse andre ting, men det meste er sløret noget af mistet trawl og mudder. Bag bro området, kan hullet hvor skorstenen har stået tydelig ses og umiddelbart bag dette hul, står maskinskylightet bemærkelsesværdigt intakt. I bagbord side kan kan svømme ned gennem en luge og komme ind, dels i maskinrummet og dels i nogle kahytter. Oppe bag skylightet, ligger i styrbord side en meget stor 4-bladet reservepropel og svømmer man bagud over den store bunke af jernmalm, kommer man til agterpoopen som er brækket af og som nu ligger på siden. At de agterste 8-10 meter af skibet er vredet af på den måde, vidner om at minen sandsynligvis er detoneret under skibets agterende.