S.S. A.E. Denham

Engelsk damper på 300 brt., bygget af C.W. Dodgin, North Shields i 1872, med byggenummer 20. Skibet blev bygget til Denham & Co, Newcastle og var 138 fod (ca. 45 m.) langt og 20,6 fod (ca.7 m.) bredt. A.E. Denham havde en dampmaskine på bare 40 hestekræfter.

Kaptajn Stroud og hans 10 mand store besætning, skulle fragte en last af 350 ton stenkul fra Newcastle til København, i det kun knap 2 år gamle skib. Vejrliget kender jeg ikke, men af en eller anden grund, strandede skibet på vestsiden af Læsø, fredag den 20. marts 1874. Efter nogle timer på grunden, kom de fri ved egen hjælp, men var slået læk og styrede derfor nordefter, i håb om at nå Frederikshavn. Men efter nogen tids sejlads, havde skibet taget så meget vand ind, at ilden under kedelen slukkedes og Kaptajn Stroud gav derfor ordre, til at forlade det synkende skib i jollerne. Alle mand kom sikkert fra borde og sent på aftenen nåede de Hirsholmene, alt imens A.E. Denham lagde sig til hvile på Kattegats bund.

Nu efter 141 år, er vraget selvfølgelig meget nedbrudt, men absolut dykkeværdigt. Bunddybden er cirka 35 meter og vraget lodder kun omkring én meter op, hvilket skyldes at det simpelthen er sunket ned i den bløde bund. Men det står kølret og der er masser af detaljer at betragte, inde i vraget. I agterenden og især på havbunden omkring skrue og ror, er der meget trawl, men ellers er der ikke noget som kan forstyrre en dykkers opdagelsesrejse, rundt på vraget. Toppen af maskinen ses tydeligt cirka i midten af vraget, i dette område ligger også en del kobberrør og andre dele i kobber og messing, men ligesom ude på den bløde havbund, er tingene sunket så dybt ned, at de kun kan anes med det trænede øje. I stævnen står et stort jernspil, med kæder som ender blindt, da ankrene er væk.