M – 575

Tysk minestryger på 488 depl.ton og 59,30 meter lang, bygget på Joh. C. Tecklenborg i Bremerhaven som byggenummer 294, skibet blev afleveret 16. august 1917 til Kejserliche Marine og fik nummeret M 75. I forbindelse med modernisering, ændredes navnet omkring 1940 til M-575.

Den 1. marts 1945, afsejlede M -575 fra København med kurs mod Ålborg. Der var varslet storm hvilket ikke burde give skibet problemer, men efter at have rundet Kronborg, fik de nordvestenvinden at føle for alvor og de fik nogle voldsomme vaskere. Da skibet kl. 19.25 var på højde med Hornbæk, blev der flere steder meldt om indtrængende vand og kort tid efter, besluttede 1. officer på broen at vende om og sejle mod Helsingør.

Hvad der herefter skete er lidt uklart, men under – eller umiddelbart efter denne manøvre, krængede skibet så voldsomt at vandet væltede ned i kedler og maskinrum, hvilket fik skibet til at krænge endnu mere. De voldsomme søer væltede ubønhørligt ned over det nu dødsdømte skib og kun få har kunne nå at fatte hvor alvorligt situationen var, før havet tog dem. Af besætningen på 69 mand slap kun 6 med livet i behold, mange er frosset ihjel uden trøst i det oprørte hav og endnu flere nåede slet ikke ud af skibet, inden det sank på 26 meter vand.

Dette vrag er der blevet dykket meget på i mere end 30 år nu, flot er det da også hvis man er lidt heldig med sigten, som er meget vekslende pga. at vraget ligger i et strømfyldt farvand. Alligevel bliver der ved med at dukke fine ting op fra vraget, senest (marts 2000) blev skibsklokken på 35 kg. fundet af en både dygtig og ihærdig PADI-dykker fra København. De fleste kan jo heldigvis dykke på et vrag, uden at rage til sig og vraget byder stadigt på mange gode oplevelser, for de dykkere der vil besøge det i fremtiden. Her står eksempelvis en kanon ude foran og her er der også mulighed for at svømme ind og kigge under dæk.

Vraget ligger på sin bagbord side og broen er sunket mere end halvt ned i bunden, den del der er fri er ret ødelagt, man kan dog svømme ind og kigge ud af vinduerne på forsiden af broen, som er lavet af messing !? Bagerst på vraget står endnu en kanon, men den er helt nede i bundniveau og svær at få øje på. I dette område ligger også en del minestrygnings udstyr, de såkaldte “raslekasser”, som kunne få miner til at detonere ved at efterligne skruestøj. Vraget lodder cirka 7 meter op.